fredag den 15. marts 2019

Hvad er fluefiskeri?

Praktisk instruktion af fluekast på kursus i fluefiskeri -- det hjælper at kaste i vandet fremfor på græsplænen

Jeg har fået Jacob til at give hans version af hvad fluefiskeriet går ud på, efter han havde været på udlandstur. Han beskriver en kursusdag hvor kursisterne først lærte lidt om fluebinding og dernæst fluekast.

Alle ved, hvad lystfiskeri er, men over de sidste mange år har jeg opdaget, at fluefiskeri er en helt anden sport, hobby og besættelse end blot at fiske med en spindestang og noget agn.

Hvorfor hedder det overhovedet fluefiskeri?

For at være ærlig kunne jeg nok ikke have besvaret dette spørgsmål, da jeg startede ud. Men nu kan jeg selvfølgelig fortælle dig, at fluefiskeri har navnet, fordi fiskeren (eller fiskerinden) bruger håndlavede efterligninger af insekter som døgnfluer og mange andre små insekter, for at tiltrække og narre fisk.

Disse indviklede små kreationer er knyttet til kroge af forskellig størrelse og de kaldes fluer.

Det bliver selvfølgelig meget mere kompliceret herfra; der er tørfluer, nymfer og andre samt forskellige teknikker til hvordan man binder fluerne og ideelle tider af året til brug af forskellige fluer.

I løbet af vores anden uge af januar, lærte vi faktisk at binde vores egne fluer.

Jeg var ikke sikker på, hvordan fiskeriet ville være når jeg kom til Californien, men jeg fandt ud af, at jeg virkelig nød at binde fluer.

Vi brugte Golden Retriever fluer (også kendt som en streamer, som du kan læse om mere i mit andet indlæg), som jeg bandt. Holderen, fluen sidder fast i, klemmer ned på krogen og holder den på plads under bindingsprocessen.

Tilsyneladende er Golden Retriever fluer, som vi fik bundet og som er super effektive, yderst vanskelige at komme i nærheden af i fluegrejsbutikker. Så mange lystfiskere, som bruger dem, binder dem selv i stedet.

Her er en instruktionsvideo om at binde dem:


Efter, hvad der føltes som en sjov hobby og håndværkstime, i stedet for almindelige klassetid, følte jeg mig bedre klædt på til at forstå hvad fluefiskeri egentlig er og hvordan det fungerer. I hvert fald havde jeg bedre forståelse for hvordan en flue skal se ud og hvorfor.

Det næste skridt var faktisk at holde en fluestang og lære hvad i alverden du skal gøre med den.

Så den næste dag på kurset skulle vi have en kastelektion og basisforståelse for hvordan fluelinen agerer i luften.

Det, der bekymrede mig mest om at lære at kaste, var det mulige rod der højst sandsynligt ville opstå i forbindelse med mit fluekast. Der var reel frygt for, at jeg skulle ramme nogen - hvis ikke mig selv. Min anden store frygt var at ”fange” mig selv med krogen, når der nu var en rigtig flue sat på forfanget for enden af fluelinen. Delikat og blidt er ikke to ord, jeg nogensinde har hørt som beskrivelser for min opførsel eller handlinger, så disse var alle helt legitime bekymringer.

Og selvfølgelig var jeg ikke ligefrem hvad man vil anse som et naturtalent når det kommer til fluekast. Det var dog alle pengene værd og utroligt nyttigt at få en forsmag på hvad man kan forvente når man står i vandkanten og skal til at kaste rigtigt.

Forhåbentlig var dette indlæg en nyttig introduktion til fluefiskeri efter dem, der kommer fra en med ”nul” viden om emnet. Jo mere jeg lærer, jo flere spørgsmål har jeg. Samtidig har jeg dog helt begravet mig selv i denne ene aktivitet for hele den måned kurset stod på, og det har nok givet mig mere eksponering for hele emnet ”fluefiskeri” end jeg ellers selv ville have fået på egen hånd, over en periode på flere år.

Du har taget beslutningen om at prøve fluefiskeriet. Hvilken stang bør du så vælge?

Du har taget beslutningen om at prøve fluefiskeriet. Hvilken fluestang bør du så vælge?   Ja grundlæggende er der egentlig 3 typer. En-hå...